Falsafah Pendidikan Islam ialah falsafah pendidikan yang berteraskan ruh Ialam, iaitu falsafah Islam untuk pendidikan, dan ia disebut Falsafah Pendidikan Islam (Al-Syaibany, 1991). Jadi, maksud daripada Falsafah Pendidikan Islam ialah menyediakan manusia dengan dan ilmu pengetahaun yang cukup agar ia kenal dirinya serta tugas dan tanggungjawabnya, serta mengetahui cara untuk menjalankan atau melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba dan khalifah Allah. Bila ia dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab ini dengan baik maka jadilah ia insan yang saleh.
Ahli falsafah pendidikan Islam atau failasuf pendidikan Islam ialah orang yang berusaha berfikir mencari apakah perkara-perkara yang perlu dimasuklah ke dalam kurikulum pendidikan. Ini termasuklah ilmu, kemahiran, nilai, pengalaman dan sebagainya, yang mana setelah menjalani pendidikan beberapa lama akan lahir seorang insan yang kenal dirinya, kenal Tuhannya, faham tujuan Allah jadikan segala yang ada, mengetahui hukum-hukum Allah dan mengamalkannya, bertamadun, pandai berkawan sama ada dengan orang Islam atau pun bukan Islam. Antara perkara yang penting yang difokuskan oleh falsafah pendidikan Islam ialah:
Pendidikan Aqidah, Pendidikan Ibadah, Pendidikan Akhlak, Pendidikan Akal, Pendidikan Jasmani, Pendidikan Rohani, Pendidikan Keterampilan, Pendidikan Keibubapaan, Pendidikan Kemasyarakatan, Pendidikan Kepimpinan, dan banyak lagi.
Jadi, berdasarkan falsafah Islam, semua perkara yang disebutkan diatas itu perlu ada dan menjadi tajuk-tajuk penting dalam kurikulum pendidikan Islam. Dengan demikian, barulah dapat melahirkan insan soleh yang mampu melaksanakan tugasnya sebagai hamba dan khalifah Allah dengan betul dan sempurna seperti yang dibincang dalam Matlamat Pendidikan Islam. Penyataan Falsalah Pendidikan Islam yang digubalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, nampaknya ada unsur untuk menuju ke arah ini.
Masa Itu Pedang


VISI
Panitia Pendidikan Islam Cemerlang 2014
MISI
1. Menyediakan pendidikan yang terbaik kepada semua pelajar bagi menghasilkan kecemerlangan kurikulum, ko-kurikulum dan sahsiah.
2. Membentuk insan beriman dan soleh yang mampu menghadapi cabaran globalisasi.
2. Membentuk insan beriman dan soleh yang mampu menghadapi cabaran globalisasi.
Objektif Panitia
1. Membaiki dan meningkatkan mutu dan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
2. Berusaha mendapat strategi mengajar yang inovatif dan yang boleh mendorong serta menggerakkan kecenderungan pelajar terhadap pembelajaran
3. Membaiki prestasi murid dalam peperiksaan bagi mata pelajaran berkenaan berpandukan strategi yang ditunjukkan dalam rancangan akedemik sekolah
4. Mewujudkan semangat bekerjasama di antara Panatia Mata Pelajran dengan Persatuan atau Kelab Akademik.
2. Berusaha mendapat strategi mengajar yang inovatif dan yang boleh mendorong serta menggerakkan kecenderungan pelajar terhadap pembelajaran
3. Membaiki prestasi murid dalam peperiksaan bagi mata pelajaran berkenaan berpandukan strategi yang ditunjukkan dalam rancangan akedemik sekolah
4. Mewujudkan semangat bekerjasama di antara Panatia Mata Pelajran dengan Persatuan atau Kelab Akademik.
Peranan Panitia Mata Pelajaran
1.Memperolehi sukatan pelajaran yang terbaru untuk kegunaan ahlinya
2.Menyediakan rancangan mengajar yang selaras untuk penggal-penggal persekolahan
3.Memilih dan mencadangkan buku teks kepada pentadbir
4.Memilih dan mencadangkan buku rujukan atau buku bacaan tambahan untuk kegunaan pelajar dan guru kepada pusat sumber
5.Menyelaras ujian dan peperiksaan dan menubuhkan bank soalan
6.Mengkaji dan menganalisis keputusan peperiksaan
7.Mengadakan mesyuarat secara berkala dan pertemuan 'ad hoc' jika perlu
8.Bertukar pengalaman
9.Mewujudkan semangat saling bekerjasama dengan kelab dan persatuan
10.Bekerjasama dengan panatia lain
11.Melantik setiausaha menyediakan minit
12.Menyelenggarakan fail panitia dan semua minit, laporan mesyuarat, surat-menyurat dan rekod berkaitan
2.Menyediakan rancangan mengajar yang selaras untuk penggal-penggal persekolahan
3.Memilih dan mencadangkan buku teks kepada pentadbir
4.Memilih dan mencadangkan buku rujukan atau buku bacaan tambahan untuk kegunaan pelajar dan guru kepada pusat sumber
5.Menyelaras ujian dan peperiksaan dan menubuhkan bank soalan
6.Mengkaji dan menganalisis keputusan peperiksaan
7.Mengadakan mesyuarat secara berkala dan pertemuan 'ad hoc' jika perlu
8.Bertukar pengalaman
9.Mewujudkan semangat saling bekerjasama dengan kelab dan persatuan
10.Bekerjasama dengan panatia lain
11.Melantik setiausaha menyediakan minit
12.Menyelenggarakan fail panitia dan semua minit, laporan mesyuarat, surat-menyurat dan rekod berkaitan
Carta Organisasi Panitia
.......Tahun 2009.......
Pengetua

Penolong Kanan Pentadbiran

Ketua Panitia

Ustz Noraini Hj Mohd Yusoff
Penolong KP

Ust Khalil Illias
AJK

Pn Merduwatie Ibrahim
AJK

Ust Ahmad Bakri Mohd Ramly
Ramalan Cuaca
Utusan Online
Berita Harian Online
Saturday, May 30, 2009
Falsafah Pendidikan Islam
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Anda Pelawat Ke:
PMR & SPM 2010


Asmaul Husna

0 comments:
Post a Comment